Dolce&Gabbana rasizm

Rasizm-skandale luksusowych marek

Marki modowe coraz częściej oskarżane są o rasizm czy nietolerancję. Internauci są bezlitośni, a marki muszą być szczególnie ostrożne, by swym pomysłem nie urazić żadnej z grup etnicznych.

Kontrowersyjny projekt marki Gucci

W kolekcji jesień-zima 2018/2019 włoskiego domu mody, na którego czele stoi Alessandro Michele znalazł się czarny golf z kominiarką i wycięciem na usta, z ogromną obwódką w kolorze czerwonym. Internauci szybko znaleźli podobieństwo do „blackface” i oskarżyli markę o rasizm i dyskryminację czrnoskórych. Słusznie?

Sweter Gucci rasizm
Czym jest „blackface”?

Pod koniec XIX wieku w Stanach Zjednoczonych zapoczątkowano styl makijażu tetralnego, w którym biali ludzie mieli twarze pomalowane na ciemno, a usta mocno podkreślono czerwonym kolorem. Taka charakterystyka miała służyć przedstawieniu przez aktorów na scenie zachowań charakterystycznych dla osób czarnoskórych w sposób karykaturalny i prześmiewczy.

Blackface plakat-rasizm
Marka Gucci przeprasza

Dom mody postanowił wycofać golf ze sprzedaży, a przedstawiciele marki opublikowali na swoim tweeterze oświadczenie:„Gucci mocno przeprasza za urażenie spowodowane przez kominiarkę. Uważamy różnorodność za fundamentalną wartość, którą w pełni przestrzegamy, szanujemy i stawiamy na czele każdej naszej decyzji”.

Dolce&Gabbana – rasistowska kampania marki

Pod koniec ubiegłego roku głośno było o kontrowersyjnej kampanii marki Dolce&Gabbana. Włoski dom mody wstawił na swój profil na instagramie trzy filmiki zatytułowane „Jedzenie pałeczkami” przedstawiające modelke o chińskiej urodzie, która nieporadnie próbuje jeść włoskie posiłki pałeczkami. Obserwatorzy potraktowali video bardzo poważnie, oskarżając marke o rasizm i przedstawienie chińskich kobiet w obraźliwy sposób. Link do video: https://bit.ly/2UUkj2B

Kampania Dolce&Gabbana rasizm
Instagram.com/dolcegabbana

 Stefano Gabbana obraża Chiny  Prawdziwy skandal rozpoczął się w momencie, kiedy na popularnym profilu Diet Prada pojawił się screen z rozmowy pojektanta marki z jedną z użytkowniczek, w której Gabbana obraża Chiński naród. Skandal odbił się wielkim echem, a marka musiała odwołać pokaz w Szanghaju.

 

 

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

As @dolcegabbana prepares to mount their next runway show in Shanghai this coming evening (7:30PM) and the rest of Instagram fawns over what’s sure to be an overly lavish “love letter” to China, we’ll be wondering if we’ll see chopsticks as hair ornaments, take-out boxes as purses, or even kimonos misappropriated as Chinese costume. Time will tell. For now, we’ll let y’all simmer on this DM between Stefano and Dieter @michaelatranova (chronology is reversed in slides). Word has it that they’re still in the process of model casting (over 200 Asian girls scheduled)…wouldn’t let them walk the show if we were their agents lol. Also, curious what the Chinese government will think of their country being called shit basically…especially considering how strict they are on who to allow to enter the country on work visas based on a thorough social media background checks. • #DGTheGreatShow #DGlovesChina #runway #fashionshow #cancelled #racism #dolceandgabbana #altamoda #rtw #dgmillennials #stefanogabbana #shanghai #chinese #china #wtf #dumb #lame #asianmodel #asian #dietprada Post udostępniony przez Diet Prada ™ (@diet_prada)

Reakcja marki

Dolce&Gabbana na swoim profilu na instagramie umieścił wpis, który tłumaczył, że profil Stefano Gabbana został zhakowany ,a marka ma ogromny szacunek do Chin. Z profilu domu mody zniknęły filmiki z kampanii.

Wyświetl ten post na Instagramie.

Our Instagram account has been hacked. So has the account of Stefano Gabbana. Our legal office is urgently investigating. We are very sorry for any distress caused by these unauthorized posts, comments and direct messages. We have nothing but respect for China and the people of China. Dolce & Gabbana 的官方Intragram 账号和 Stefano Gabbana 的 Instagram 账号被盗,我们已经立即通过法律途径解决。我们为这些不实言论给中国和中国人民造成的影响和伤害道歉。我们对中国和中国文化始终一贯的热爱与尊重。

Post udostępniony przez Dolce & Gabbana (@dolcegabbana)

A wy uważacie, że obie marki słusznie zostały oskarżone o rasizm? Czy może internauci zbyt poważnie potraktowali pomysły luksusowych domów mody?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *